Kepimpinan Instruksional


Kajian-kajian pendidikan telah membuktikan bahawa elemen terpenting yang akan menentukan sama ada seseorang pemimpin sekolah dikategorikan sebagai efektif atau sebaliknya diukur kepada kemampuan mereka melaksanakan tugas sebagai pemimpin instruksional (Buckner, 2011; Fullan, 2002; Leithwood & Levin, 2010; Hallinger, 2008, 2011; Ishak, 2004).

Dengan kata lain, guru besar yang efektif dan berupaya membawa kejayaan kepada sesebuah sekolah mesti memberi fokus utama untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu pengajaran di bilik darjah ke tahap yang maksimum (Christie, 2000; Fullan, Hill, & Crevola, 2006; Glickman, Gordon & Ross-Gordon, 2004; Horng & Loeb, 2010).

Kajian perbandingan antara sekolah berkesan dan sekolah tidak berkesan mendapati pemimpin di sekolah berkesan mengamalkan kepemimpinan instruksional yang  lebih nyata berbanding sekolah kurang berkesan (Marzano et al., 2005; Nor Asikin, 2009).

Antara perkara yang perlu diberi perhatian oleh guru besar ialah fokus terhadap usaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru-guru secara berterusan (Blase & Blase, 2000; Glanz, 2006; Glickman, 2002; Horng& Loeb, 2010), bukan hanya memberi penumpuan terhadap tugas-tugas pentadbiran sekolah yang rutin sahaja (Glickman, Gordon, & Ross-Gordon, 2005; Packard, 2011).

Hallinger dan Murphy (1985, 1987) telah mengkonsepsikan kepemimpinan instruksional sebagai tingkah laku dan tindakan-tindakan guru besar yang meliputi merangka matlamat sekolah, memantau pengajaran guru, menyelaras kurikulum, mengawas kemajuan murid, mengawal masa pengajaran, menggalakkan perkembangan profesional guru, sentiasa kelihatan dalam kawasan sekolah, menyediakan ganjaran untuk guru dan menyediakan insentif untuk murid.

Berikut adalah kaji selidik untuk dijadikan profil kepimpinan instruksional dalam kalangan guru besar di negeri Perlis. [SINI