Di manakah kita berada?


Rajah di atas digunakan untuk menentukan dalam kumpulan manakah kita berada berdasarkan prestasi semasa dalam menjalankan tugas sebagai seorang pendidik.

Kumpulan 1: Jika kita mempunyai motivasi/kesediaan dan keinginan yang tinggI tetapi mempunyai keupayaan yang rendah dalam melaksanakan tugas, kepimpinan sekolah perlu menjadi seorang pemudahcara/melatih atau pun sebagai seorang mentor bagi membantu kita kembali berfungsi dengan penuh komitmen.

Kumpulan 2: Seorang yang berkeupayaan tinggi untuk menjalankan tugasnya tetapi mempunyai motivasi/kesediaan dan keinginan yang rendah maka kepimpinan sekolah perlu memberi kaunseling.

Kumpulan 3: Mereka yang berada dalam kumpulan ini, kepimpinan sekolah terpaksa menggunakan kaedah arahan untuk membolehkan sesuatu tugas dilaksanakan.

Kumpulan 4: Kepimpinan sekolah bertindak sebagai "coach" bagi para guru yang berada pada motivasi/kesediaan dan keinginan yang tinggi dan para guru kumpulan ini juga terdiri daripada mereka berkeupayaan tinggi yang mempunyai kemampuan untuk melaksanakan sesuatu tugas,