Mengurus Perubahan Model Kotter - Tajuk 6 : Menggerakkan Perubahan

Menggerakkan tindakan merupakan langkah penting dalam mengurus perubahan mengikut model Kotter. Langkah ini melibatkan mengambil tindakan langkah pertama dalam melaksanakan perubahan yang direncanakan. Berikut adalah penjelasan  tentang langkah ini:

1. Merancang pelaksanaan perubahan: Pemimpin perlu merancang secara terperinci bagaimana perubahan akan dilaksanakan. Ini melibatkan menentukan tugas, jadual, dan tanggungjawab yang diperlukan untuk mencapai tujuan perubahan. Pemimpin juga perlu memastikan koordinasi dan sinkronisasi antara berbagai inisiatif perubahan yang dilakukan dalam organisasi pendidikan.

2. Melaksanakan pelatihan dan pembinaan: Perubahan sering melibatkan adopsi atau pemahaman baru terhadap pengetahuan, kemahiran, atau teknologi. Oleh itu, penting untuk menyediakan pelatihan dan pembinaan kepada kakitangan agar mereka dapat mengembangkan keupayaan yang diperlukan untuk menghadapi perubahan tersebut. Pelatihan ini dapat melibatkan pengenalan kepada teknologi baru, pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang inovatif, atau pembangunan kemahiran kepimpinan yang diperlukan untuk memimpin perubahan.

3. Mengubah proses pengajaran dan pembelajaran: Perubahan dalam pendidikan sering melibatkan pengubahsuaian proses pengajaran dan pembelajaran yang ada. Pemimpin perlu memimpin perubahan ini dengan melibatkan kakitangan dan memberikan sokongan dan bimbingan dalam melaksanakan pendekatan baru. Ini mungkin melibatkan penyesuaian kurikulum, penggunaan teknologi pendidikan, pelaksanaan pendekatan pembelajaran yang aktif, kolaboratif, dan kontekstual, serta penilaian pembelajaran yang berfokus pada hasil dan kompetensi.

4. Memperkenalkan teknologi baru: Perubahan dalam pendidikan juga sering melibatkan pengenalan teknologi baru yang dapat meningkatkan pengalaman pembelajaran dan meningkatkan efisiensi operasi. Pemimpin perlu memimpin pengenalan dan penggunaan teknologi ini dengan memastikan infrastruktur yang diperlukan, pelatihan, sokongan teknikal, dan perubahan dalam proses kerja yang relevan.

5. Mengukur dan memantau kemajuan: Pemimpin perlu mengukur dan memantau kemajuan dalam melaksanakan perubahan. Ini dapat dilakukan melalui penilaian berterusan terhadap pencapaian tujuan perubahan, pengukuran prestasi, dan umpan balik dari pemangku kepentingan. Data dan maklum balas ini penting untuk mengevaluasi keberhasilan perubahan, mengenal pasti perbaikan yang diperlukan, dan membuat penyesuaian di perjalanan.

Melalui pengambilan tindakan langkah pertama dalam melaksanakan perubahan, pemimpin organisasi pendidikan dapat memulai transformasi yang diinginkan dan mendorong perubahan positif dalam